Кемі-обинська культура

КерамікаКемі-обинська культура – археологічна культура епохи ранньої бронзи. Виділена А.О.Щепинським. Ареал: передгірський та степовий Крим, степове межиріччя Дніпра і Південного Бугу. Культура названа за курганом Кемі-Оба біля міста Білогірська у Криму. Датується другою половиною III тисячоліття до нашої ери.

Питання щодо походження кемі-обинської культури залишається відкритим. За О.М.Лєсковим – кемі-обинська культура – локальний варіант кавказької дольменної культури. А.О.Щепинський доводить автономний розвиток кемі-обинської кульутри, не відкидаючи вплив на неї сусідніх культр. Д.Я.Телегін та О.Г.Шапошникова розглядають кемі-обинську культуру як пізній етап розвитку пам’яток нижньомихайлівського типу. Аналіз матеріалу засвідчує, що кемі-обинська культура склалася на основі енеолітичних пам’яток Криму під впливом новосвободненської групи пам’яток дольменної культури епохи ранньої бронзи Північного Кавказу. А.О.Щепинський виділяє декілька варіантів цієї культури: кримський, приазовський і північно-причорноморський. Поселення: Дружне, Симферопольське, Таш-Аір (знахідки з шару Vб). Переважають поселення відкритого типу, є стоянки під навісом у гротах та печерах.

Кераміка виготовлялася з глини з домішкою черепашок і вапняку, її поверхня добре загладжена і підлощена. Переважають плоскодонні горщики, чаші, миски, келихи, в основному неорнаментовані. Подекуди трапляється орнамент: прокреслені лінії, відбитки шнура.

Знаряддя виготовлені з кременю, каменю, міді й бронзи – шила, ножі, тесла, сокири, виделка.

Поховальний обряд: підкурганні поховання з використанням кам’яних закладок, кромлехів, крепід. Поховання здійснювалися у грунтових ямах, кам’яних або дерев’яних ящиках. Кам’яні ящики виготовлялися з сумлінно підігнаних плит, іноді з пазами, щілини замазувалися глиною. Стіни ящиків подекуди розписані зсередини червоною або брунатною фарбами. Це композиції з трикутників, ліній, крапок. Характерним є мотив дерева і життя. З кемі-обинською культурою пов’язані кам’яні антропоморфні стели і статуї (наприклад, стела з Казанки) із зображенням обличчя, складених на грудях рук, пояса, одягу й предметів, а також зображенням людей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *